Agility kursstart på BK

Började på agility 2 igår här uppe på vår klubb, vilket var minst sagt trevligt. Eftersom vi gått agilitykurser på annan plats var detta första kursen jag tagit på vår egna klubb, och då kändes det också skönt att inte slänga sig in i tävlingsförberedande med en gång utan känna sig lite för och bli hemmastadd.

Det gick fantastiskt bra och Bosse var, som vanligt, exemplarisk att ha med sig på kurs. En rejäl av och påknapp har odlats fram hos den här grabben, och inget onödigt krut läggs på annat i pauserna. Inte från mattes sida heller för den delen. Fokus och avslappning summerar nog gårdagens träning. Kul att få träna med andra också för en gångs skull, jag har nästan glömt hur det var, så mycket tränar vi själva.

Vi tränade kontaktfält, hopp-slalom-hopp samt sektion med tidtagning för hopp-däck-dubbelhopp. Ska väl inte skriva att slalomen satt klockrent, för då drar jag väl otur över det, =) men faktum är att träningen vi lagt på ingångar och tagit ner tempot har verkligen lönat sig. Han är mycket säker på var han ska in och kan forcera ganska bra, men jag vill fortfarande inte riktigt öka tempot allt för mycket, med risk för att tappa honom. Men det kommer när jag känner mig mogen. Det har varit ett bra beslut jag tagit att träna sektionsvis själv med ett betydligt lägre tempo. Noggrannt och prydligt ska det vara, sedan vet jag att jag kan öka tempot, det finns ju där, men det ska sitta som berget först. Annat än när vi mer eller mindre flängsprang och missade mycket.

Däcket är som vanligt vår lilla käpphäst, och där kan man verkligen påstå att det är en dag av varje. Vissa dagar kan jag skicka honom i de mest omöjliga vinklar, för att i nästa träning missa i framåtriktning. Men det är bara att köra vidare. Så länge jag kan förbättre situationen för honom att lyckas är jag nöjd.

Kontaktfälten gick bra. Använde mitt pekfinger som target eftersom targetstickan var kvar hemma. Nu lägger han sig inte längre så långt bak utan kommer hela vägen till ytterkant och jag tyckte mig märka hur enkronan började trilla ner. A-hindret kan fortfarande vara lite svårt att få stopp i, han hasar liksom ner med bakdelen före trots att han är bra bromsad. Det ska vi också jobba vidare på.

Som sagt, en mycket trevlig kursstart och jag misstänker att jag kommer trivas som fisken i vattnet i det här gänget.

Kommentarer
Postat av: Molliesen

Låter som om du hamnade på precis rätt kurs! Kul att du gillar det så mycket. Ska se om jag hinner titta förbi och tjuvkika på er på måndag!

2007-08-28 @ 22:12:09
Postat av: Anki

Hej Ida & Bosse!
Oh vad det låter kul med träningen. Visst är det kul att träna i grupp, speciellt om man känner samhörighet med de andra deltagarna. men det är också kul att träna själv, en lagom balans där= perfekt för min del! Det ger lite extra energi att se andra träna och så kan man ju peppa varandra. Håller tummarna för däcket och A hindret...*S
MVH Anki

2007-08-28 @ 22:34:23
URL: http://blogg.passagen.se/anru
Postat av: Ida

Hej Anna! ( Nu vet jag att det är du asg! ) Japp, det känns helrätt, precis de saker vi behöver träna. Kom du och kika om du vill, längtar redan till nästa måndag.

2007-08-28 @ 23:24:00
Postat av: Ida

Hej Anki! Ja, det är jätteroligt att få gör det igen efter en ganska lång ensamperiod. Ja, att få en bra blandning på båda delar tror jag också är ett lyckat recept.

2007-08-28 @ 23:25:18
Postat av: Dayaan

Hej!
Visst är det kul med agility. speciellt när man trivs med gruppen och känner sig hemma =)
Lycka till med träningen =)
/Dayana

2007-09-06 @ 21:32:17
URL: http://cpzona.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0