Den skadliga motionen?

Ofta blir jag förvånad över hur man resonerar kring hundar och motion. Under ett par år upplever jag en ökning av hundägare som påstår sig få information om stora risker för unga hundar som rör sig. Man är rädd för HD/AD, diverse fysiska utvecklingsstörningar och överansträngning. Men hur ligger det egentligen till, är det en berättigad oro, eller rent av överbeskydd?

Under 2003 utförde studerande Marie Trogen ett examensarbete vid Kompetenscentrum Smådjur SLU. Dokumentet vid namn Undersökning av sambandet mellan utfodring, motion och höftledsdysplasi respektive armbågsledsartros hos labradorer finns att läsa här nedan.

http://smadjur.slu.se/bibliotek/dokument/utfodring%20motion%20och%20HD%20resp%20AD%20hos%20labradorer.pdf

I forskningsprojektet står bl.a att läsa följande.

* Skelettsjukdomar är vanligast hos storvuxna raser, och dessa drabbas främst under den period då tillväxten sker som snabbast. Vidare finns det ett samband mellan att man avlar på högre kroppsvikt och ökad risk för hög tillväxttakt. Rubbningar kan vara höftledsdysplasi, armbågsartros samt osteochondros

* HD och AD är polygent nedärvda defekter. Det finns alltså en genetisk disposition för utvecklingsrubbningar.

* Rubbningar i skelettutvecklingen med genetisk bakgrund kan påverkas negativt av underskott eller överskott av näringsämnen och av överkonsumtion av energi.

* Intensiv motion och lek kan vara en riskfaktor för osteochondros. Här påtalas en undersökning med lek med andra hundar.

* Boll- och pinnkastning kan vara en riskfaktor för utvecklandet av HD och AD.

Följande kan man alltså sammanfatta de olika faktorerna för fysiska utvecklingsstörningar vara: arv, felaktig kost eller överutfodring samt intensiv fysisk belastning.

När jag hör diskussioner pratas det ofta om att hunden inte ska gå i trappor, inte gå promenader etc. Inte någonstans i denna undersökning visades något samband mellan en promenad i lagom takt och skelettrubbningar. Att motionera intensivt innebär att man lägger på överdriven belastning. För att en individ ska utvecklas krävs däremot en viss belastning för att klara av påfrestning. Uttrycket "lagom är bäst" passar enligt mig ganska bra in när det gäller unga hundar och motion. Att gå i en trestegstrappa kan inte jämföras med att gå i en hundrastegstrappa, lika lite som ett entimmes cykelpass i hög takt kan jämföras med en lugn skogspromenad. Efter att ha läst denna undersökning känner jag mig ännu mer säker på att oron över led- och skelettproblem i många fall är oberättigad och överdriven.


Kommentarer
Postat av: Anki

Hej Ida! Det var länge sedan, haft semester? Det finns många åsikter om det här med utfodring och motion, hur det påverkar el inte påverkar. Det svåra är att alla är lika säkra på att just de sitter inne med infon över vad som stämmer. Jag gör därför som jag tror, dvs lagom är bäst, precis som du! Ha det bra //Anki

Postat av: Madeleine

Hej på dig Ida! Du skriver så mycket kloka saker i din blogg som jag kan läsa och lära mig av. Lat som jag är slipper jag då ta reda på något själv, mycket bra!
Måste även säga att jag är imponerad över ditt springande efter en hel dag i solen, jag får viss ångest över att jag inte minns när vi sprang senast.

2007-08-19 @ 11:53:23
URL: http://my.opera.com/Galjar/blog/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0