En dans på rosentaggar

Det här har jag tänkt att skriva ett bra tag nu, men när jag befinner mig i en frustrationsperiod är det lätt att enbart hitta negativa aspekter av sitt hundtränande. När Bosse blev sjuk, och vi beordrade att aldrig mer ge honom något annat ätbart än sitt eget foder var jag för ett par dagar helt övertygad om att vi aldrig kommer att komma till en tävling under hela hans liv. Jag kunde inte använda gott godis, och lek är en flyktig belöning, som ibland uppskattas och ibland inte. Lägg därtill en hund med hundrädsla, som är grymt signalkänslig och som har svårt med hantering av främmande personer. En hund som är ruskigt snabb i tanken och lyckas bygga beteendekedjor efter EN enda förstärkning. Tänker då främst på den gången jag lärde honom att jaga joggare. Självklart genom en miss och oförstånd av mig. Att belöna sin hund efter att han fått tokryck och sprungit ikapp en joggare gör inte alltid en hund som hellre håller sig hos matte. Det kan lika gärna göra en hund övertygad om att det är fot man går, för att sedan göra tokryck efter folk man ska göra och komma in fot igen för att få sin belöning. Efter en belöning......Det får en att tänka på hur starka riktiga inlärningstekniker är, vilket kraftfullt verktyg som också bör handskas försiktigt med.

Så pratade jag med min syster i telefon en kväll, och när jag meddelade om hans magtillstånd menade hon på att låta hunden vara, mao skrota mina tävlingsambitioner. Jag hörde vad hon sade och funderade efteråt precis som Susan Garrett skriver "irritation kan bli motivation". Och så blev det, jag sade ingenting men blev faktiskt aningen irriterad över förslaget. Det gav mig mer syre till elden, som börjat slockna. Jag har ingen annan att tacka än min syster för att den väckarklocka hon gav mig. Om än på ett sätt hon säkert inte trott.

När jag så fick sorterat ut mina tankar och känslor och spaltat upp det vi behöver jobba på blev det mer överskådligt. Ni får betänka att detta är min första egna hund där jag börjat från start. Allt jag gjort har påverkat min hund, oavsett om vissa saker ligger i generna. Detta blev min lista:

* Hundmöten ska bli mer behagliga. Han behöver inte ha närkontakt men ska kunna hantera att passera en okänd hund utan hysteriska flyktförsök eller paniska utfall.

* Människohantering ska bli mer behaglig.

* Lekbelöningar ska jobbas upp och ha rejält värde.

* Foder ska kunna användas som matbelöning.

* Ge utrymme och belöna snabba avreaktioner.

Bosses styrkor ligger i hans skalle och i hans jävlar anamma. När denna hund har självförtroende finns det inget stopp. Han ryar åt mig om jag är för långsam med förstärkningarna i detta tillstånd och driver som ett ånglok. I en engagerad lek finns bara glöd och lust.
För mig har det blivit en motivator att en dag kunna komma till tävling och känna att han kan klara av det med självförtroende. Om än en enda tävling. Jag har på kurser fått höra hur duktig min hund är, och på många sätt är han en total superstjärna, i balans. Men de ser heller inte all motvind som blåser och kanske hur mycket han och jag kan utvecklas. Den potential som finns i detta lilla papillonpaket är enorm. Även om jag inte tränat hund hela mitt liv känner jag det i mitt hjärta och ser möjligheterna. Och då vore det väl skit om han skulle ha fått sig en skruttmatte som ger upp?

Kommentarer
Postat av: Freja och Luxor

Duuuu... Du kommer aldrig ge upp *veta* Du har en duktig hund och du ÄR en duktig matte och det finns ingenting som du inte skulle göra för Bosse *veta* Och TÄNK vad mycket du har lärt dig av honom! Det enda som gäller är att du håller koll på din egen pessimism som kommer ibland *flin* Förstår att det inte är lätt med alla motgångarn ni haft men det finns inte en chans att han skulle haft det bättre nånannanstans än hos dig!

2007-12-03 @ 10:38:42
Postat av: Ida

Hej Freja och Luxor! Det värmer ända in i märgen att får höra dig säga det. Jag trodde aldrig att en hund kunde få en att känna så mycket glädje och frustration samtidigt. Det är en skräckblandad bergochdalbana som jag aldrig någonsin skulle vilja vara utan. Det har funnits stunder då jag tvivlat på min kärlek till honom, bara känt mig utpumpad och velat lägga ner allt vad hundägande heter. Lyssna på de som säger "gilla läget". Men hur skulle jag kunna, när jag vet hur bra det kan vara. Tack.....

2007-12-03 @ 13:35:10
URL: http://farbrorbosse.blogg.se
Postat av: Molliesen

Jag tänker inte säga som din syster, att du ska lägga av. Däremot så känns det ibland som om du analyserar så mycket att det blir jobbigt för dig själv. Ibland kan det vara bättre att låta saker "bara vara". Hoppas nu du förstår vad jag menar med detta... Det är för att din träning ska bli roligare menar jag... Äh, vad svårt det var att få ner mina tankar i skrivna ord... Vi får diskutera vad jag menar när vi träffas istället!
Kommer du på onsdag på medlemsmötet?
kram

2007-12-03 @ 17:33:36
Postat av: Anna

Första gången jag läser här i din blogg. Jag måste säga att jag känner igen mig i mycket av det du skriver. Jag har en hund som påminner mycket om din, en enormt kvicktänkt hund som nästan alltid är nivån före matte. SÅ många gånger som jag lärt in felbeteenden i stället för det som var tänkt.

Jag får intrycket av att det inte bara är hunden som har "drive" så säkert kommer du hitta en lösning på de problemen ni nu står inför :)

2007-12-03 @ 19:48:21
Postat av: Åsa o toktassarna

Funderar... Får han nånsin mat i skål? Ett enkelt sätt att få maten mer värdefull är kanske att alltid låta honom jobba för den? Jag gör ofta så med Lovis för att hon äter så dåligt, men jag skulle helst göra det jämt om det inte var så besvärligt när man har två hundar som dessutom äter olika foder...

2007-12-04 @ 18:01:45
URL: http://www.toktassarna.com
Postat av: Ida

Hej Anna! Kul att du kikade in! Ja, det går verkligen undan med den här hunden. =) Tack för stöttningen, jodå, matten hans är allt en del del enveten hon också. Vi jobbar på! =)

2007-12-06 @ 10:45:24
URL: http://farbrorbosse.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0