The culture clash

Som vanligt har jag såhär innan jul ( och under alla andra veckor på året ) beställt böcker som jag fullkomligt frossar i. Jag har kommit på mig själv med att vara en riktig smygläsare därtill, så fort jag får möjlighet så kryper jag in i sovrummet eller någon annanstans och gräver ner mellan textraderna.

Jag trodde inte det var möjligt, efter jag läst Don't shoot the dog av Karen Pryor för andra gången, att jag skulle kunna hitta bra hundlitteratur igen. Ack så fel jag hade! Genom ett tips beställdes två nya böcker hem, The other end of the leash av Patricia McConnell ( Ph. D. ) och The culture clash av Jean Donaldson. Båda självklart på originalspråk. Den sistnämnda har jag nu kommit halvvägs genom och älskar varenda sida. Mer rättfram än Donaldson är i den här boken, går nog knappast vara, och trots många skratt från min sida ligger i detta alster en enorm kunskap om hund. Den skiljer sig från andra böcker, som ofta tar upp ren träning ( det gör iofs denna också ) den tar också upp sanningar. Ja, nu studsar väl flera av stolarna och utbrister "men det FINNS inget rätt eller fel inom hund"! Jo, se det gör det visst, läs The culture clash får ni se. Jean Donaldson tar upp saker som flera av oss hundidioter redan vet, men som har grott sig otroligt starkt i många människors sinne. För vilken hund är det vi har egentligen? är det Walt Disneys eller är det B.F Skinners?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0