Träningsdagbok 29/11

29/11 2007


Kan du kampa först?


Mål: Hunden ska kampa med tyngd ordentligt bakåt för att få en godbit.


Plats: Hemma, i köket


Utrustning: Kamprep, en matta, foder


Repetitioner: 30 fördelat på tre omgångar


Kriterier:

·         Gripa leksaken

·         Dra leksaken bakåt

·         Gripa och hålla kvar längre

·         Gripa, hålla kvar, lägga vikten tungt bakåt


Utvärdering: Bosse greppade glatt leksaken och efter bara några gånger kunde jag höja kriteriet. Han hängde med i kravhöjningen utan problem. Sedan utökade jag till att gripa längre. Det tog en stund innan han ville köpa kriterieökningen, han försökte mygla sig till godiset genom att lite slött gripa, gå lite bakåt för att sedan släppa. Jag gav mig inte utan väntade tills han återigen grep ordentligt och drog. Detta fungerade också fint efter några omgångar. Lite frustrationspip blev det, men han jobbade på mer intensivt. Till slut kunde jag påbörja att lägga på tyngden rejält bakåt och detta fungerade smärtfritt. Jag kommer nog att lägga till ytterligare längre tid som han ska kampa, men det sparar vi för ett litet tag till. Jag är mycket nöjd med vår träning i detta.


Ligga kvar efter klicket med omvänt lockande


Mål: Hunden ska kunna ligga kvar efter den hört klick.


Plats: Hemma, i köket


Utrustning:  Klicker, foder


Repetitioner: 10 fördelat på två omgångar


Kriterie 1: Hunden lägger sig på kommando plats. Jag håller en godbit 20-30 cm framför näsan på hunden. När hunden inte sträcker sig efter godbiten, klick och belöning snabbt.


Utvärdering: Bosse lade sig snabbt och elegant på mitt platskommando. Han försökte sträcka sig två gånger, sedan insåg han att det var bäst att hålla kvar huvudet. Några gånger blev det dock för lockande och han reste sig. Jag höll också godbiten aningen för långt bort under några repetitioner.


  


Kommentarer
Postat av: Malin

Verkligen bra gjort att ha koll på antal repetitioner och utvärdera varje pass!

2007-12-01 @ 19:29:58
URL: http://mangie.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0