Klickerträning 2 - Hur börjar jag?

Det första som vi behöver lära hunden är att ljudet klick betyder "belöning på väg". Som jag tidigare skrev så betyder inte ljudet något innan vi satt ihop det med mat eller annan belöning. Personligen föredrar jag att använda mat i ett första skede eftersom det är lätt att tillhandahålla och går snabbt att dela ut. I början behöver man nämligen klicka och belöna ganska frekvent. Det är alltså att klicka - ge godis direkt efteråt. Jag har en egen regel som heter 10 gånger 3-regeln. dvs jag klickar och ger belöning 10 gånger i följd, sedan tar jag en kort paus för att ändra ställning och upprepa tio gånger till. 3 står för hur många "sessioner" jag kör. Att byta plats och riktning kan vara fördelaktigt, hunden kan vara duktig på att annars lära sig att det bara är på just den plats som klicket betyder belöning. Vi vill ju att hunden ska kunna klicket överallt! Med ett enkelt test kan du se om hunden plockat upp vad ljudet innebär genom att klicka i en oförberedd situation. Lystrar hunden är den inklickad. Gör den det inte är det bara att fortsätta.

OBS! Med inklickandet vill jag ge ett råd, tänk på att använda mycket små godisbitar. Vi vill inte göda hunden, eller sänka motivationen för att den blir för mätt. Klicka alltid bara en gång innan belöningen delas ut.

När hunden så är inklickad är det viktigt att klickern får bli "helig". Dvs den ska alltid, med inga undantag, följas av en belöning, annars förlorar den sitt värde. Detta gäller även med ett inlärt belöningsord, såsom "bra".

Som jag tidigare skrev kan det kännas lite bökigt till en början att hålla reda på klicker, belöning och eventuellt koppel. Men ge inte upp! Det är en mekanisk färdighet som också behöver tränas upp och efter ett tag lär du märka att det går bättre för varje gång.

283168-42

                                    Bosse och Johan tränar



                              "Här går vi runt kring en...................."

Nästan framme

                                       Nästan framme

Japp, bingo!

                                                Bingo!

Kommentarer
Postat av: Anki och Rut

Alla bloggar vill bråka med mig verkar det som....
Väntar med spännd förvänan på nästa inlägg, älskar dessa hund bloggar. Man får lite ny energi själv av att läsa vad andra pysslar med. Du är välkommen att titta in på min blogg om du vill. Ha det bra /Anki

Postat av: jessica

Tack för inspirationen. Ska ge mej ut nu och börja klicka in min hund

2007-08-23 @ 16:22:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0