Torkabos Effect

283168-13

2004 beslöt min sambo och jag att skaffa oss en ny hund. Av en slump föll jag över en bild på blocket där det satt en filur med öron som hade gjort en elefant avundsjuk. Hans namn var Torkabos Effect och var av sorten papillon. Jag pluggade fortfarande min instruktörsutbildning och var mer tänd än någonsin på att skaffa mig en jycke, denna gång enligt konstens alla regler. Förtjust och otålig ringde jag uppfödaren som befann sig dryga trettio mil ifrån vår hemort. Ett annat äldre par var då också aspiranter på hanen och hon frågade mig om jag inte hellre ville ha en tik. Absolut inte var svaret från mig, som var fullt övertygad om att den vita tussen på bilden skulle vara del av vår familj. "Då får jag be dig att ha is i magen ett par dagar tills paret sett honom eftersom de har förtur" Ett par timmar efter samtalet var jag ännu mer otålig och min sambo ringde upp uppfödaren "Det där med att ha is i magen går lite dåligt" Hon skrattade och lovade ta emot oss ett par dagar senare.
   I en idyllisk liten by i Dalarna kom tre små nyfikna troll emot oss samt en vuxen schäfertik. Här kunde hundarna gå fritt ute och skrota och verkade må alldeles utmärkt. Lille Effect var den som kikade på oss för att sedan ge sig av, ut i krusbärsbuskarna. Den ena av hans systrar var desto mer nyfiken på oss och kelade gärna en stund. Jag såg henne knappt, det var honom vi ville ha. Efter ett trevligt samtal, och fika beslöt hon sig för att sälja valpen till oss. Hon såg det som mycket positivt att jag pluggade till instruktör och hur aktiva vi var på fritiden. Papper skrevs på och vi tog farväl.

283168-1283168-2

Lyckliga och helt utmattade av resan kom vi så hem med det lilla knytet som inte verkade nämnvärt berörd av bilfärden. Väl hemma skulle allt undersökas och det skulle också till att kissas på lite olika ställen. Plötsligt fick jag ont i magen. "Tänk om jag inte klarar det här" "Tänk om han dör" Efter några dagar av faktiskt ganska stark ångest dämpades mina oroskänslor när jag märkte hur bra det gick. "Jag klarar det här, fast han är så liten" Vi lekte och stojade, upptäckte utsidan av hemmet tillsammans och gick på kurserna ihop. Han hängde med på min utbildning och vi började med klickerträning. Allt gick som en dans och jag var så lycklig. Torkabos Effect hade också fått byta namn. Nu var han vår Bosse.

283168-3

Kottegott

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0