Tre pelare i ett hundägarskap - aktivitet

283168-12

2. Något som blev inpräntat i mitt huvud från dag ett, och som jag är oerhört tacksam över, är hur viktigt det är att veta om och erkänna hunden som aktiv varelse. Tidigt läste jag i en bok av eminente Anders Hallgren, att flertalet hundar i Sverige enbart var aktiva högst ett par timmar om dagen, resten av tiden låg samtliga och sov! Eftersom jag vill tro att hunden trots allt har kvar mycket av vargens beteendemönster gällande jakt, tar jag här upp en kedja jag tycker visar det enkelt hur våra rasers specialiteter kan vävas in. Kedjan ser ut ungefär som följer;

SMYGA - FÖRFÖLJA - VÄLJA UT - RUSCHA - GRIPA - DÖDA - ÄTA ( ALT ) BÄRA HEM - GRÄVA NER

Man behöver inte vara någon rasexpert för att kunna urskilja att alla dessa delar återfinns på ett eller flera sätt hos våra olika raser.

SMYGA - Återfinns naturligt tydligast hos kanske framförallt Border collie, men säkert hos flera andra representanter för vallhundsgruppen. "Eyeing" tex är ett arbetssätt hos just BC för att med hukande ställning och stirrande blick för att kontrollera boskap.

FÖRFÖLJA - Här skulle jag vilja placera diverse spårhundar, blodhund kanske är ett lysande exempel som med ett exeptionellt luktsinne letar sig fram till målet.

VÄLJA UT - Även här vallhundar, som är duktiga på att samla ihop individer eller separera en individ från resten av flocken.

RUSCHA - Direkt tänker jag på vinthundsgruppen. Höghastighetshundar som dessutom arbetar med syn för att upptäcka flyende byten.

GRIPA - Här vill jag placera hundar av sk dogg-typ, där vissa hade till uppgift att gripa och hålla fast bångstyriga tjurar på ett lantbruk, tex Boxer. Även i dåtidens hundkamper ville man ha hundar som hade styrkan samt ett bra grepp för att hålla fast motståndaren.

DÖDA - Olika terriertyper, vars specialiteter varit att bla arbeta under jord, i gryt, driva ut och döda sina byten, grävling, räv och gnagare tex. Terrier har också utrustats med ett stort mått envishet för att övervinna bytets motstånd.

ÄTA - Älskar nog de flesta hundar att göra!

BÄRA HEM - Om man istället ska ta med sig mat tillbaka till lyan, så är det nog framförallt apportörerna som har den största expertisen. Mjukt, utan att förstöra födan tar gärna en golden retriever på sig uppgiften.

283168-11

GRÄVA NER  - Även här är terrierna utmärkta, trots att flera andra raser gärna gör det. Grävande efter sorkbon och annat intressant kan det spruta ordentligt i mattes eller husses trädgård!

Det finns grupper som inte nämns i denna kedja, som polarer, tex Siberian husky. En dragare av stora mått som älskar att löpa långdistans. Denna specialitet vill jag tro ha förstärkts av oss från vargens egna vandringslusta.

Självklart finns det också de hundar som besitter fler än en av dessa delar, samt kan lära sig nya. Visst är det fantastiskt att vi har kunnat forma ett djur som är så flexibelt och som kan använda alla sina "varg"förmågor för att göra nytta även för oss!

Där ute någonstans

Eftersom det idag inte finns så mycket arbete kvar för flertalet hundar iochmed effektivisering och tekniska attiraljer i vårt samhälle får vi ett dilemma. En gårdshund behöver inte längre dra vagnar eller vakta hemmet, där har vi ersatt med fordon och kanske tekniskt övervakningssystem, som ett exempel. Vissa saker är kanske inte heller lämpligt, att som vinthund springa fritt och jaga harar fungerar inte mitt inne i en storstad. Men, till trots kan vi på flera sätt konstruera situationer och arbetsuppgifter som påminner om det rasen ursprungligen varit till för. Vi kan anordna träning på en bana med ett icke-levande byte som dras i hög hastighet i en lina. För vinthunden kan det vara nog så roligt och stimulerande, även om det inte råkar vara "the real deal".

En varg löser också naturligt uppgifter i sin omgivning förutom under jakt. Hur man tar sig över en å på bästa ställe, hur man använder balansen i svår terräng osv. Det samma gäller för våra hundar, som vill använda sin skalle för att klura ut lösningar som ger resultat. Att lära sig nya saker, få utmaningar, och känna att man behärskar dem kan höja självförtroendet ordentligt! Och dessutom är det ju faktiskt riktigt roligt!

283168-4

Om man tittar på dessa saker inser man ganska snabbt att hunddjuret har ett behov av att få utföra arbetsuppgifter och få lösa problem. Utöver den motion som behövs för att tillfredsställa det fysiska behovet, krävs också ofta en mental aktivering. ( undantaget kanske är vissa polarraser, vars stora behov är att få löpa långa distanser ) Men jag tror att även dessa har stor nytta av och vill jobba med andra saker in emellan.

Eftersom jag själv har en grupp 9-hund, dvs en sällskapsras, tror många att de inte behöver stimulans då deras gamla arbete utgjorts av att agera sängvärmare, värmekrus sk "sleevedogs" och larmare. Larm tycker jag man ska komma ihåg är inte enligt mig detsamma som vakt, dock en framtagen egenskap hos just tempelraser och dvärgvarianter. Vissa raser är små varianter av lite större raser, papillon tex kallas ofta "lyxspaniel" och har rötter tror man hos bla större spaniel. Detta medför då också en ganska hög energinivå och därtill ett visst behov av arbete och aktiviteter.

Att hitta en eller flera roliga aktiviteter för både hund och ägare kan ge massor med stimulans och glädje hos båda parter. För att inte tala om en stärkt kontakt och relation! Vissa aktiviteter behöver dock rasanpassas för att hunden ska få ut mesta möjliga. Att försöka ersätta starka nedärvda egenskaper, som vall hos en BC tex, med att enbart träna små tricks tex, tror jag är förkastligt. Däremot anser jag att man absolut kan göra dessa saker utöver. Vissa hundar funkar bättre som "allroundhundar" och kan fungera ypperligt till flera saker, bla raser som ingår i brukshundskategorin. Detta har vi pysslat med och vissa gör vi i nuläget.

* Agility
* Spår ( person- och viltspår )
* Personsök
* Tävlingslydnad
* Uppletande
* Tricks och konster
* Apportering
* Nyttohundsövningar ( ex hämta tofflor )

283168-5

En annan, mycket viktig del, anser jag vara leken. Att leka med sin hund knyter sociala band och man lär sig varandras gränser. Allt som lärs in vill jag ska uppfattas av hunden som en ny, rolig lek tillsammans. Även lek tillsammans med andra hundar vill jag ha som en viktig ingrediens, då självklart med stabila, jämspelta hundar.

Linda blir bortfintad

Heavy & fotbollen

Alex (RIP) har fått frispel

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0