Tre pelare i ett hundägarskap - trygghet

Jag har som regel haft ganska lätt att köpa ett grundkoncept gällande träning och uppfostran av hund. Det är dock inte förrän senare som jag kunnat börja stå för uttrycket "plocka russinen ur kakan". Anledningen till att jag haft skepsis till just det uttrycket är att det kan ha en annan innebörd för andra än vad jag menar. Jag har hört människor säga "jag plockar russinen ur kakan" men då menat att blanda ganska urskiljningslöst mellan metoder, vissa som kanske till och med kolliderar ganska kraftigt med varandra. Det jag syftar på är snarare att jag plockar de bästa bitarna för mig och hunden ur en grund som fortfarande bygger på positivitet. Det finns tre pelare i hur jag vill ha mitt hundägarskap:

1. Trygghet
2. Aktivitet
3. Lyhördhet

1. Trygghet är ett enormt uttryck som ju egentligen syftar till vad individen upplever som tryggt. Man kan ha en inre trygghet och känna att man har kapacitiet att utföra något, dvs självförtroende, men också att man vet om att man duger, självkänsla. Dessa två saker, självförtroende samt självkänsla kan också påverkas utifrån, kanske tom uteslutande. De allra flesta strävar efter att få någon form av bekräftelse på att man duger och är duktig, från familj, vänner, kanske arbetskollegor osv. Att få uppmuntran och belöning för saker man gör eller genom de egenskaper man besitter stärker båda delar och ger en individ möjlighet att få en större inre trygghet.

Bosse vattenspaniel?
 
För ett tag sedan läste jag en intressant artikel som handlade om just försök med positiv förstärkning med människor. Eftersom vi är en del mer komplicerade än våra hunddjur var det intressant att läsa att ett försök till bekräftelse från någon slog helt fel. En anställd har haft ett ansvarsfullt uppdrag och sitter i fikarummet tillsammans med sina kollegor. Hans chef kommer in och ger mannen lovord för det fina arbete han presterat. Men istället för att mannen nu känner sig nöjd och stolt över sin prestation med höjt självförtroende reagerar han efter händelsen helt annorlunda. Han väljer att avstå från mer ansvarsfulla uppdrag och håller en låg profil, dvs hans beteende minskar, om vi nu ska prata parallell med hund. Varför? Jo, syftet från chefens sida var att ge sin anställde cred för en väl utförd insats och hoppas nu naturligtvis på att han åtar sig fler liknande uppdrag. Istället upplever mannen det på följande vis; "alla mina arbetskollegor hörde chefen skryta om vad jag gjort, nu kommer alla börja prata skit bakom ryggen på mig och tycka att jag fjäskar" och  "tänk om jag inte klarar nästa uppdrag lika bra, då kanske jag får sparken". Hans reaktion blev alltså med rädsla för utfrysning samt med prestationsångest istället för med stolthet och ökat självförtroende. Detta i sin tur ledde till minskat beteende i form av att den anställde upphörde att åta sig nya, mer utmanande uppdrag.

När det kommer till hund är det dock betydligt lättare matematik, upplever jag. Om du tillför något som hunden vill ha, har du större chans att få se ett beteende upprepas än minska. Precis som chefens mening var med det ovanstående.

Bosse i sin korg
 
En annan del som jag ser det av trygghet handlar om mer praktiska saker, som fysiskt beskydd, en bostad, en viloplats, föda, vård samt umgänge. Att tillämpa dessa saker kan oftast vara enklare än att stärka någons självkänsla eller självförtroende, som i exemplet ovan. Detta kan även gälla hund. Om man är fast i sitt eget tänk utan att lyssna på och studera hur effekten blir av sitt eget agerande, kan man harva på med för en själv positiva saker utan att något egentligen händer.

283168-16

Det finns en tredje del som jag vill tillägga i min tolkning av trygghetsbegreppet, och det är regler. Trygghet är just en anledning till att dessa finns i vårt samhälle. Vi vet att ingen får köra mot rött ljus, för då kan någon bli skadad. Tyvärr är det väl så för vissa att "regler är till för att brytas" och i hundvärlden som i människovärlden också testas och försöka tänjas. Det var någon som sade så klokt att "alla individer har ett behov av att få bestämma" och det står jag bakom, iallafall känslan av att få det. Men, det finns saker som vi, om vi ska leva i en flock sida vid sida, måste rätta oss efter, annars kan vi utsätta andra för potentiell fara. Faktum är ju trots allt, att följer man de regler som är uppsatta gemensamt, märker man att man också har ett stort utrymme i att få bestämma flera saker själv. 
  Det finns också olika sätt för hur man kan sätta upp regler. Allt som oftast ser man skyltar med budskapet att man INTE ska göra, istället för att ha text som påtalar hur man SKA göra. Jag tror alltid att det finns en stor risk för att få en individ som gör "revolt" genom att ha en "får inte göra" - skylt, till skillnad från det senare.

För att summera hur trygghet för min hund ser ut i vardagen ur texten ovan;
* Fostran som bygger på uppmuntran och belöning utan sociala hot, straff, fysiska övergrepp eller våldsamheter.
* Samtliga praktiska trygghetsingredienser ovan; en "lya", en ostörd viloplats, fysiskt beskydd, vård vid sjukdom, socialt umgänge både med människoflock och andra hundar. 
* Ramar: Som människa måste jag sätta upp dessa för att förhindra min hund att skada sig själv eller tillfoga andra skada. Dessa sätts med vänlig envishet och konsekvens.
* Medbestämmande. Egna initiativ är mycket välkommet samt uppmuntras så länge det förhåller sig inom de uppsatta ramarna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0