Belöningsdilemma

God middag! Har nu fått ytterligare bekräftat att vi har vissa belöningsdilemman. Herrn är ganska svårbelönad och jag får vara påhittig och vara med så jag väljer rätt sak vid rätt tillfälle! Så nu har jag beställt 2 kaninskinn i 3:djesortering för att utveckla belöningarna ännu mer. Han får på inget sätt någonting gratis, någonsin, allt är i kombination med arbete. Inomhus fungerar det alltid bra med nästan vad som, och är vi på planen och tränar agility så fungerar i stort sett alltid kampisen och även ( bra ) godisbelöningar. Men det behövs definitivt något mer, och då han är en riktig liten jägare, tänkte jag att detta kunde vara ett alternativ till att släpa omkring på döda sorkar och harar i fickorna. =) Den riktiga jakten kan jag ju belöna med i vissa lägen, men långt ifrån alltid, då det ju är begränsat.  

Det är ett ständigt funderande detta med träning. Jag gillar det, men det ska gudarna veta att jag ibland önskar att jag hade mig en arbetsmaskin med enorm matlust. Man lär sig mycket på att ha en mer svårflörtad hund. Nästa får dock bli av arbetstyp, även om jag kan hitta en bra påknapp på den lille fisen här hemma också. Lite mer gratis vill jag ha i nästa. Jobbar ju för fullt på att få sambon liiite intresserad av kelpien. Ska kika på den lapska vallhunden också, men det känns inte riktigt lika safe som att köra på kelpie.

Tävling på söndag. Jodå, lite nervös är jag allt, men jag försöker tänka på att vi ska ha roligt, båda två. Bra träning helt enkelt. Svårt att tänka så alltid, men jag måste verkligen köra det mantrat i skallen, annars lär det bli besvikelser från båda håll. Vi startar som nummer 18 i agilityloppet och som nr 37 i hopp.


Kommentarer
Postat av: Anna (Norfolk & Golden)

Det stämmer verkligen att man lär sig massor när man tränar med "svåra" hundar! När man skaffar sig en arbetsglad och lättmotiverad hund märker man vilken skillnad det är :) Lapsk vallhund var jag också inne på ett tag, men eftersom jag ville ha en vuxen hund med vissa egenskaper (tex att Frida skulle tåla den...) så blev det för svårt. Det är ju en ganska liten ras. Har du inte funderat på retriever då? :)

2007-11-14 @ 00:33:32
URL: http://web.telia.com/~u25803499/
Postat av: Anki

Hallå Ida!
Vad kul det ska bli att få läsa om hur det gick på tävlingen, ska verkligen hålla tummarna för er. Det är nog faktiskt inte så dumt att starta sin hund karriär med en mer svårflörtad ras, om vi skulle köpa en hund till i framtiden skulle jag nog vilja ha en flatte. Men jag är inte så inläst på rasen så jag vet inte om jag skulle klara av den. Det är hursomhelst inte aktuellt nu *s* Jag får också alternera både godiset och lek belöningarna på Rut, man märker när det nästan är mättat, så blir det skifte. Kanin skinn är väl en bra idè. Vet en som har en rattmuff till sin hund, bästa leksaken ever säger hunden!
Sköt om er //Anki & Rut

2007-11-14 @ 22:32:56
URL: http://gittegottsrut.zoomin.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0