Bosse på akuten

Dagen har varit minst sagt uppochner. Bosse började kräkas vatten kraftigt strax innan jag skulle till jobbet i eftermiddag och avföringen var en rinnande, svart sörja. Vi vet ju sedan tidigare att han är mycket känslig i magen, har haft tarminflammation bla, och att godis gör hans mage ras. Godis i alla former. Jag fick en hemsk magkänsla. Sambon och jag åkte till vår vet, som tyvärr hade fullbokat men rekommenderade oss till ett akutsjukhus, nyöppnat sedan två månader. Jag var tvungen att sticka till jobbet eftersom vi måste vara två och det var så hastigt på.

Veterinären var tydligen mycket bra och sambon beskrev att vi tränar mycket och använder olika godissorter utöver det foder han äter. Vetten var glatt överraskad över att han äter det foder han gör, RC sensitivity control, vilket ska vara bland det absolut bästa för känsliga magar. Hon undersökte honom och han grinade illa och markerade mot henne när hon klämde på magen. "Ja, jag förstår att du har ont där" hade hon sagt och menade på att han antagligen går med en ständig irritation i tarmen som gör ont. Vi har nu fått totalförbud på någonting annat än foder, för resten av hans liv. Han klarar det helt enkelt inte. Hon menade på att man kan förstöra tarmen såpass illa att inte ens det foder han nu äter längre ger effekt, men har vi tur så kan han repa sig. Annars kan det bli antibiotika och tom kortison om det inte ger sig. Jag känner mig som världens sämsta människa som gett honom matbelöningar han inte tål, så länge. Det vi liksom gjort innan när han blivit dålig har varit att svälta ut honom för att sedan gå på det igen. Det ska man absolut inte göra.

Nu tror jag att jag förstår varför han varit så svår att motivera, han har antagligen haft ont nästintill varje dag. Huvudet har snurrat mycket och vi som ska tävla på söndag. Han går naturligtvis först och vetten menade på att om han inte slutat bajsa svart så måste vi gå på antibiotikan vi fick utskrivet och då är det kört med tävling för vår del till helgen. Han har fått ett naturläkemdel, någon slags lera som ska hjälpa tarmsystemet, svält i 24 timmar och långsamt sätta igång med maten. Min lille skrutt!

Kommentarer
Postat av: Hundbiten

Men usch vad tråkigt! Stackars kille :(
Hoppas han repar sig snabbt!

Många kramar

2007-11-15 @ 22:52:19
URL: http://www.hundbiten.bloggagratis.se
Postat av: Ida

Hundbiten. Tack för omtanken! Det värmer när det känns som allra uslast just nu. Men vi hoppas såklart att han piggar på sig.

2007-11-15 @ 23:13:17
URL: http://farbrorbosse.blogg.se
Postat av: Anki

Åh stackars Bosse, och dig med som känner dåligt samvete! Gör inte det Ida, du har ju inte fått så god info tidigare som nu av denna nya vetten. Om detta skulle hända Rut hade jag fått sluta träna tror jag, godis belöningen är den bästa här, även om vi varierar oss. Du har nog rätt i det med hans motivation, verkar logiskt så här i efterhand. Hoppas han kryar på sig snart så du slipper oroa dig. //Anki & Rut

2007-11-18 @ 00:28:52
URL: http://gittegottsrut.zoomin.se
Postat av: Anna (Norfolk & Golden)

Hoppas Bosse är på bättringsvägen! Du ska verkligen inte ha dåligt samvete, du visste ju inte hur det låg till! Nu kan det ju bara bli bättre och när han är bra i magen så kan du säkert fortsätta träna med maten och lek som belöning. // Anna

2007-11-19 @ 00:51:56
URL: http://web.telia.com/~u25803499/
Postat av: Ida

Hej Anki! Tack för dina värmande ord! Idag är första dagen som han faktiskt är riktigt bra i magen sedan torsdagen, så vi håller tummarna att det fortsätter så såklart. Det blir helt klart svårare att bara köra med foder, därför försöker jag utveckla lekbelöningarna så mycket som möjligt. Rävsvans har visat sig vara populärt. =)

2007-11-20 @ 12:58:24
URL: http://farbrorbosse.blogg.se
Postat av: Ida

Hej Anna! Tack för stöttningen! Ja, idag är han faktiskt riktigt bra i magen, och jag håller tummarna att det forsätter såhär. Han har dessutom blivit klart mycket piggare och är mer aktiv än innan, så det har nog gjort en hel del. Vi kämpar på med att hitta rolga lekbelöningar och fodret fungerar faktiskt över förväntan som belöning nu.

2007-11-20 @ 13:00:22
URL: http://farbrorbosse.blogg.se
Postat av: Åsa

Nej vad tråkigt! Antar att det inte blev nån tävling för er heller?

Hoppas att han blir än mer lekmotiverad när han inte behöver ha ont i magen längre!

2007-11-20 @ 19:29:51
URL: http://www.toktassarna.com
Postat av: Fanny

Hej Ida! Kul att du vill komma. Jag har lovat bort gästrummet till Tina (som heter Tina på klickerforum.se). Du får prata med henne om att eventuellt dela rum. Det finns flera sängar. Det finns kanske plats på ett golv annars, men jag vet inte hur många hundar vi får in i huset i tillägg till våra sex... :S

2007-11-20 @ 20:53:36
URL: http://www.klickerklok.se
Postat av: Ida

Hej Fanny! Vi kan säkert lösa det på annat sätt, kikade på vandrarhemmet du länkade till. =)

2007-11-21 @ 17:23:15
URL: http://farbrorbosse.blogg.se
Postat av: Ida

Hej Åsa! Näpp, det blev tyvärr ingen tävling för vår del, men jag var såklart tvungen att åka med och kolla ändå. =)

Vi har börjat att köra några av Susan Garretts lekar, och det fungerar suveränt bra!

2007-11-21 @ 17:24:53
URL: http://farbrorbosse.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0