Härliga höst!

Vilken underbar höst vi har! Med undantag från några få regniga dagar så är det här bästa hösten på länge, utan tvekan! en hel del träning blir det också och jag har nu helt gått upp i Canis grundfärdighetsschema, och ska ha prickat av alla moment på ett par veckor. Just nu håller vi på med något som kallas framförmappen, dvs de beteenden man vill ha när hunden befinner sig framför föraren. Vår ordning ser ut som följer ( har ändrat en gång ) Ingång-stå-ligg-sitt-backa ( backa är inte helt färdigt än, men det är också det beteende jag kommer använda minst så det ligger sist. ) Vidare kan man bygga på med diverse trick framför om man vill, bra att ha om man tränar freestyle tex. Läs mer under www.klickerklok.se

Jag har kommit till den punkt då jag inser hur jag kommer och verkligen vill träna, och det är enbart genom klickertänket. Tidigare har jag ju testat lite olika varianter med ibland klicker, ibland lockande etc, men nu är jag helt på det klara att det finns inget som slår denna träningsform. Får också mycket bra tips när jag blir frustrerad och inte riktigt förstår hur jag ska gå vidare på www.klickerforum.se

Under tiden jag suttit och pillat med kriterieplaner, som jag skrev om sist, så har jag nu förändrat och har mycket färre steg. Det blev så himla nedbrutet så nu ser det ut såhär istället. Ett exempel.

Läggande under baklänges marsch

Belöna snabba, frivilliga lägganden framför mig, jag står stilla

Belöna snabba, frivilliga lägganden framför mig, jag går på stället

Belöna snabba, frivilliga lägganden framför mig, jag rör mig långsamt bakåt

Belöna snabba, frivilliga lägganden framför mig, jag rör mig i snabbare tempo bakåt

Lägga på kommando/döpa beteendet

Få beteendet under stimuluskontroll

Bosse tyckte tidigare att det blev för tråkigt, och det är ju inte konstigt när det knappt har rört sig framåt i träningen. Men nu har det vänt och han gillar utmaningarna.

3/11

En go långpromenad och agility har stått på dagens schema. Vi har kört platten, slalom och tunnlar. Funkade kalas och han var supertänd på kamplek idag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0