Träningsdagbok 22/11

Hej hopp! Så har vi äntligen börjat komma igång lite smått med träning igen efter Bosses magpärs. Den har *peppar peppar* blivit mycket bättre och han verkar piggare över lag.

Jag har beslutat att börja lite från scratch på min träning eftersom läget nu är lite förändrat med att inte kunna ge godisbelöningar. Just nu börjar vi enligt Susan Garretts lekar med fokus och bygga lekvärde med mig. Dessa saker har vi sysslat med de senaste dagarna.

- Inkallning under hållande. Hunden ska hållas av en medhjälpare som sitter på huk. Föraren går ifrån en kort bit, ropar inkallningsordet tex kom, medhjälparen släpper hunden, föraren sticker iväg och belönar med leksak när hunden kommer fram. Varierar när man börjar springa, avstånd och ibland att stå stilla.

- Fokusera på leksak. Hunden ska kunna sitta eller stå stilla, lägga blicken på en leksak framför, parallellt med föraren och vänta på frikommando.

- Handtouches. Hunden ska dutta med näsan i handflatan för matbelöning.

Har träffat en jättetrevlig tjej som tävlar agility med sin engelska cocker, så vi var uppe och tränade en sväng idag på förmiddagen. Det gick hyfsat bra, och det är så skönt att träna lätt, både för min och för hundens skull eftersom han är så störningskänslig. Så nu kan jag checka av inkallning under hållande och handtouches på planen fär denna gång.

22/11 2007


Handtouches


Mål: Hunden ska dutta ordentligt med näsan i höger respektive vänster handflata samt kunna följa handen under rörelse.

Plats: Partille BK, träningsplanen


Utrustning: Klicker, foder


Antal repetitioner:  20 fördelat på två omgångar med 5 matbitar per hand.


Utvärdering: Bosse är orolig i miljön. Ofokuserad. Jag väntar ut tills han lyckats dämpa sig något. Han lyckas direkt när jag sätter upp handen. Bosse blir mer och mer fokuserad under  första sessionen.


Restrained recall.


Mål: Hunden ska i hög hastighet komma in till föraren från diverse avstånd efter kommando KOM.

Plats: Partille BK, träningsplanen


Medhjälpare: Michaela


Belöning: Kamp med kaninskinn


Antal repetitioner: 6 fördelat på två omgångar


Utvärdering: Bosse är inte förtjust i hanteringen, men köper att Michaela håller honom under lite godismutning. Bosse startar explosivt efter mitt KOM. Kampar intensivt och håller fast hela vägen tillbaka till utgångsposition.


Recall ( misslyckat )


Plats: Gräsplätten ovanför lägenheten


Belöning: Kamp med röda gummiapporten.


Utvärdering: Bosse är orolig i miljön. Ofokuserad. Inleder med att träna ett pass handtouches, vilket lyckas ok, men han är försiktigare med duttandet. Försöker mig på att göra en inkallning med KOM utan medhjälpare vilket misslyckas totalt. Bosse väljer att inte ta apporten utan ställer sig och går sedan iväg och nosar i marken. Jag kopplar upp honom och står en stund. Går runt en liten sväng och går tillbaka på samma plats, gör en enda handtouch, som lyckas. Notering till mig själv: Håll på små kriterier tills de sitter ordentligt.

Kommentarer
Postat av: Madeleine

Så skönt att lille Bosse verkar må bättre! (Alla vovvar verkar ha diverse magproblem just nu..)

Nu kanske jag inte läst din blogg tillräckligt noga, men vad använder du "Handtouches" till?

2007-11-22 @ 17:23:07
URL: http://my.opera.com/Galjar/blog/
Postat av: Anki

Hej Ida!
Intressant att läsa din utvärdering ang träningen. Han verkar vara "tänd" på kaninskinnet, kanon ju! Du, jag undrar om jag kan få låna dig som bollplank? Du tränar ju mkt och verkar veta mkt om framförallt klicker. Jag har tyvärr gjort en inlärningsmiss när vi tränat korrekt sittande. Om hon inte satt sig korrekt har jag stått kvar stilla och hon har gått runt mig och provat igen. Detta har hon gjort tills hon sitter korrekt och jag har klickat. Nu ser det tyvärr ut som att Rut inte vet egentligen varför hon får klicket, hon kan mkt väl tro att "Aha, det är nu jag ska gå tre varv runt matte". Nu har jag de senast tre gångerna gjort på ett annat sätt, om hon inte sätter sig rätt, flyttar jag mig så får hon sätta sig när jag stannat igen. Sist gjorde hon rätt alla gångerna utom den första! Så jag tror att jag är inne på rätt spår, men för att undvika ytterligare fel inlärning vill jag höra vad du tycker! Jag har separerat footwork från korrekt utgångsposition för att inte förvirra det ytterligare, jag är istället mer noggrann påpromenaden att hon ska sitta när jag stannar men jag blandra inte in korrekt sittande i det läget. Hoppas du tycker det är ok att vara bollplank och att du kan svara på mina funderingar! Ha det gott //Anki & Rut

2007-11-23 @ 10:50:04
URL: http://gittegottsrut.zoomin.se
Postat av: Ida

Hej Anki! Jag tycker du är på helt rätt väg genom att lägga in en "felsignal" när hon inte hittar rätt sittposition. Felsignalen blir att du helt enkelt flyttar dig ur position, slappnar av från din egna "tävlingsposition" och kanske pratar lite med henne. Det kan ta en liten stund innan hunden greppat vad felsignalen innebär, men det kommer.

Dessutom tycker jag du gör helt rätt i att dela upp fotposition och fotgående som två moment. Har du tränat att hon ska följa dig under baklängesmarsch? Det är en bra grundövning för att sedan få till en bra position för själva fotgåendet när du väl byter håll och går framlänges.

Du kan börja utforma en sk "framförmapp" med frivilliga beteenden som hunden ska utföra framför dig, tex utgångsposition ( fotsittande ) stå, sitt, ligg och backa. Om du vill kan du gå in och registrera dig på klickerforum.se Där diskuteras enbart klickerträning inom diverse områden.

2007-11-23 @ 11:55:43
URL: http://farbrorbosse.blogg.se
Postat av: Ida

Hej Madeleine! Ja, det kanske är en magbekymmersperiod. Magsjuka vet jag har gått här. Handtouches är jättebra att ha om man vill kunna förflytta hunden och sätta den i rätt position utan att flytta den i halsband eller nackskinn, framförallt i agilityn där man kan behöva byta vinklar till hinder ofta.

2007-11-23 @ 11:59:13
URL: http://farbrorbosse.blogg.se
Postat av: Anki

Tack så mkt för svaret. Ska gå in och registrera mig på forumet omedelbums!*s
Nä, jag har inte tränat att hon ska följa mig i baklängesmarsch. Var ska hundens utsgångs läge vara då? Framför el vid sidan? tror att du menar framför, jag backar och hon går framför mig så att det är bara jag som backar?!
Stå är något vi precis börjat med, bara spontan klick under promenad när hon själv stannar. Backa har vi inte börjat på, sitt och ligg håller vi på med i baklänges kedjning.
Ska in och kolla forumet nu, tack för hjälpen!//Anki

2007-11-23 @ 13:34:01
URL: http://gittegottsrut.zoomin.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0