Träningsdagbok 23/11

23/11 2007


Halsbandsleken 1

Mål: Hunden ska låta sig hållas i halsbandet och hålla ögonkontakt när föraren kommer in från olika håll och avstånd.


Plats: Gräsplätten ovanför lägenheten


Belöning: foder


Antal repetitioner: 20 fördelat på 2 omgångar


Utvärdering: Bosse börjar med att äta harbajs från marken ( funkar ändå hyfsat för magen ) och jag stressar inte på utan låter honom välja att söka kontakten med mig. En hund dyker upp och jag säger stanna ( vilket jag inte skulle gjort såhär i efterhand, utan bara stannat själv och låta honom välja att ta min kontakt ) Jag håller i halsbandet, klickar och belönar när han tittar på hunden utan att morra. Jag följer upp med några klick för att titta efter hunden, men håller sedan tillbaka och väntar ut tills han tar min ögonkontakt.

Sedan börjar jag med att hålla i halsbandet med ena handen. Jag bryr mig inte om var han tittar, så länge han förhåller sig avslappnad i kroppen. Så höjer jag kriteriet. Nu ska han titta på mig för att få klick och belöning ( har använt mig av alternativ markör, "duuuktig kille" ) vilket är smidigt när jag inte har klickern. Jag höjer kriteriet igen och varierar nu varifrån jag kommer med handen och var jag står i förhållande till honom, vid sidan, framför, nära bakom. Återigen struntar jag i vad han gör eller om han tittar på mig. Så länge han är avslappnad får han klick och belöning.


Nästa steg i träning: Kunna komma in från olika håll och han tar min ögonkontakt när jag tar i halsbandet.


Vill du kampa?


Mål: Hunden ska kampa intensivt under morrande.


Plats: Gräsplätten ovanför lägenheten.

Belöning: Kamp med kaninskinn


Utvärdering: Eftersom Bosse lätt blir belastad av sociala krav på tex lek, behöver vi jobba upp rolig kamplek utan krav på var han ska befinna sig. Enda kravet är att han ska engagera sig så mycket som möjligt och njuta av leken. När jag kände att han skulle kunna tänka sig engagera sig i kamplek tog jag fram skinnet, ganska stillsamt och höll det i handen för honom att följa efter. När han initierade lek kampade vi en bra stund. Det ultimata målet är att han ska kunna morra samtidigt som han kampar intensivt ( detta är ett stort tecken på att han är avlappnad i miljön, eftersom sådan lek inomhus alltid ackompanjeras av morr )


Pinnar är häftigt!


Mål: Hunden ska hitta ingången mellan två slalompinnar bredvid varandra och fokusera framåt.


Plats: Hemma, inomhus.

Utrustning: Klicker, foder, två flaskor


Repetitioner: 50, fördelat på två omgångar.


Utvärdering: Eftersom jag inte har tillgång till slalompinnar, började vi helt enkelt med två flaskor inomhus med mellanrum. Bosse var fullt övertygad om att han skulle fram och använda flaskorna som target ( flaskor är inte det ultimata i det här sammanhanget kan jag säga ) Jag stod nära ena flaskan och väntade på en reaktion förutom att titta på mig. Han travde direkt upp till den ena flaskan och duttade med näsan.  Jag klickade inte, utan bad honom komma till mig, göra en handtouch och börja från början. Nästa försök gjorde han samma sak fast då på den motsatta flaskan. Inget klick där heller, jag bad honom komma, handtoucha och börja igen. Jag ville hitta exakta stunden då han tittade rakt fram, men detta visade sig vara svårt. Jag lyckades klicka för att han tittade mot en av flaskan och nästa repetition gjorde han en ansats till att närma sig den flaskan igen. När jag sedan fått hållt in klicket ytterligare för detta, hände samma sak med den andra flaskan. Min timing blev så dålig att han istället började söka var emellan de båda flaskorna ( inte rakt fram alltså ) det var jag skulle klicka. Dessutom lyckades jag vid ett par tillfällen få in två klick för ögonkontakt. Dum tränare, tänkte jag och ansträngde mig att vara mer fokuserad på att se var han tittade. Till slut lyckades jag få in två klick av säkert trettio där han faktiskt tittade rakt fram. Jag belönade såklart med jackpot framåt, neråt. Sedan avslutade vi träningspasset.


Pinnar är häftigt! Del 1


Mål: Hunden ska hitta ingången mellan två slalompinnar  bredvid varandra och fokusera framåt.


Utrustning: Klicker, foder, två slalompinnar.


Plats:  Partille BK, träningsplanen ( i mörker med pannlampor på oss )


Medhjälpare: Johan


Repetitioner: 20, fördelat på 2 omgångar


Utvärdering: Bosse stövlade rakt igenom ingången utan bekymmer, engagerat och framåt. Problemet för mig var fortfarande att han allt som oftast hann slänga upp ett öga på mig när jag klickade, vilket jag tyvärr lyckades upprepa flera gånger. Efter en omgång diskuterade Johan och jag oss fram till att det nog kunde vara bättre att han höll Bosse mot ingången, och när han slutade titta på mig, klicka och belöna, neråt, framåt genom pinnarna. Det var helt enkelt för svårt för mig att få till bra klick när han rörde sig i farten. Och samtidigt ville jag inte att han skulle bli av med sitt klick när han faktiskt gjorde det som ändå var meningen, att gå genom pinnarna. Det hade kunnat sänka motivationen, och skapa frustration, och det vill jag inte ha. Detta visade sig fungera ypperligt. Han blev dessutom mer taggad på att komma framåt när han blev "fasthållen" innan, och ansiktet vände sig oftare och oftare bort från mig. Det här är ju en hund som haft en lång historia med förstärkningar för ögonkontakt.


Kommentarer
Postat av: Anki

Halloj Ida!
Vart inne på forumet och tryckte ut grundfärdighets mappen...Då står det hela lite klarare för mig, samtidigt som det känns svårare!*s* Har bry med lite ord men ska inte tråka dig med dem, kommer nog på så småningom vad det handlar om. Kan du rekomendera en bra klicker bok? Har köpt Anders H`s bok men för att jobba så måste man vara lite insatt i vad man ska göra, jag har ju inte tävlat el tränat hund tidigare så för mig är alla lydnads moment lika nya som klicker. Alltså, utförlig beskrivning! Egentligen kan jag ju få hjälp med detta av min instruktör där jag tränar, men pga av min kropp (du vet smärtan) så kan jag inte få kontinuitet i tränandet. Håller mig därför hemmavid nu för tillfället och tränar när jag kan! /Anki

2007-11-27 @ 12:10:38
URL: http://gittegottsrut.zoomin.se
Postat av: Ida

Hej Anki! Vad kul att du kikat in på klickerforum! Jag kan rekommendera Klickerträning för din hund av Egtvedt/Köste. Det var min allra första bok och den förklarar både träningspronciperna samt en hel del övningar tydligt och enkelt. Efter den kan jag absolut tycka Don't shoot the dog av Karen Pryor ( finns på svenska också, Skjut inte hunden ) Detta är också en liten bibel. Nu snart ska Lydighetsträning i teori och praktik komma ut på svenska, den finns hittills bara på norska. Så den väntar jag själv på med spänning. Det är bara att fråga på om det är något du undrar. Jag svarar utefter mina egna erfarenheter.

2007-11-27 @ 18:08:54
URL: http://farbrorbosse.blogg.se
Postat av: Anki

Ida!
Tackar så mkt. Nu är julklapparna färdiga*syftar på böcker*....Snällt av dig att ställa upp! /Anki

2007-11-27 @ 21:13:07
URL: http://gittegottsrut.zoomin.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0