Träningsdagbok 28/11

28/11 2007

Nosetarget


Mål: Hunden ska dutta upprepade gånger med näsan mot en target.


Plats: Hemma, i köket


Utrustning: Litet runt plastlock, klicker, foder


Repetitioner: Slarvade med att räkna


Utvärdering: Jag startade med att hålla plastlocket i handen för att utesluta riskerna att han prövar oönskade beteenden, som att bita i targeten eller lägga tassen på den. Bosse fattade galoppen direkt och duttade med näsan. Emellanåt kom dock några försök till att ändra spelreglerna, med att öppna munnen, försöka bita i kanten eller slicka på locket. Var gång det hände tog jag enkelt bort locket ett par sekunder bakom ryggen och han fick en ny chans att pröva. När 4 av 5 gånger flöt ordentligt höjde jag kriteriet till att han måste dutta 2 gånger på locket för att få klick och belöning. Detta fungerade bra, men han försökte ett par gånger också lägga statiskt tryck vid plattan. Sista sessionen lade jag ner locket på marken, hade kriteriet att dutta 1 gång, han uttade, jag klickade. Några gånger försökte han lägga tassen på som naturligtvis inte gav utdelning.


Inlärning av armbyte ( förberedande för framförbyten )


Mål: Hunden ska respondera på och följa när föraren byter arm.


Plats: Hemma, uteplatsen


Utrustning: 2 kaninskinn


Repetitioner: 10, fördelat på två omgångar


Hunden måste kunna: Handtouches, frivilliga sättanden med stadga, frikommando


Utförande: Hunden följer till startplats, ger en handtouch, sitter frivilligt, föraren går ifrån hunden en meter, kastar en leksak framför hunden och framför föraren. Föraren står mot leksaken, med leadinghand utsträckt, ger frikommando när hunden tittar på leksaken. När hunden är på väg mot leksaken, vrider föraren kroppen, byter arm i vilken en annan leksak finns som ges till hunden när den svarar på armbytet. Leksaken skall vara gömd i handen!


Utvärdering: Bosse skickades först några gånger rakt fram för att få ta leksaken framför honom. Efter andra gången lade jag in armbytet, som misslyckades första försöket. Försöket efter det gick bättre, då jag fick in timingen bättre var jag skulle göra armbytet så att han hann se. Han fick skinnet ur min hand och vi kampade. Tidigare när vi gjort denna övning inomhus har jag placerat en mindre värdefull ( trodde jag ) leksak framför honom, men fick byta plats på den jag hade i handen och den jag kastade, eftersom den som låg framför var mer attraktiv. Att ha likvärdiga leksaker fungerade mycket bättre för honom.

  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0