Träningsdagbok 14/10 - 15/10

Tjohopp! En härlig höstdag, om än något blåsig. Här kommer träningsdagboken för söndagen och måndagen.

Sön 14/10

Bosse och jag tog oss ut i urskogen och gjorde en riktig terrängpromenad, uppför och så nerför, och uppför igen. Här finns både djupa dalar och höga höjder så någon muskelträning är inte svårt att få. Vi hittade en liten hackspett, antagligen en äldre unge, som inte riktigt hoppade som den skulle, antagligen skadad. Bosse stod som en stående fågelhund och jag var lite förvånad över att han inte skulle efter, som han brukar. Fast oftast har han mer jaktintresse när det rör sig betydligt fortare. Vi lyckas ju tom plöja genom en hel hög änder var och varannan dag, de är på något sätt inte heller intressanta när de bara vaggar fram.

Senare lade jag ett märgbensspår, det brukar vara uppskattat, och just nu har vi slut på klövar så det fick bli ben istället. Det blev lite klurigt, över asfalt, in i gräskanten, upp i skogen, ut på gräsfält, och vi spårade precis som en annan hund gick nära förbi vilket såklart ställde till det litegrann, men inte särskilt mycket ändå. Bosse hade ganska fullt upp med att hitta tillbaka efter spanandet på den andra hunden, men lyckades till slut fokusera.

Bosse fick en liten ny lekkamrat på kvällspromenaden. Vi träffade en yngre tjej med en 4-månaders yorkieblandning, alldeles bedårande, och alldeles studsbollig! Hon höll sig knappt på marken och Bosse undrade vad i jösse namn denna lilla skrutt var för något. Han sprang efter henne och hon slängde sig på rygg, han nosade över henne, tittade på mig och sedan var hon upp i ansiktet på honom och fick faktiskt igång honom i ett riktigt race! Vilken snabb 4-månaders! Blivande agilitystjärna frågade jag lillmatte som svarade att hon gärna ville pröva på framigenom. Till slut tyckte Bosse att hon blev för jobbig, hon var i ansiktet på honom hela tiden, och varje gång hon hoppade mot honom ställde han sig bara så hon studsade av. Det hela såg för dråpligt ut. När jag påtalade att vi skulle gå hem försökte herrn sätta sig fot bredvid mig men blev tvungen att ryta till lite på den unga damen som störde honom. Jag fick komma till undsättning till slut och fick tag på det lilla knyttet som bet mig som en piraya! Jisses vilket vilddjur. =)

Må. 15/10

En dag helt i agilityns tecken. Bosse och jag tog en morgonpromenad upp till klubben för träning. Jag byggde bana, för en gångs skull, men märkte att vi behöver träna mer på slalom i vinkel från hopp. Så vi nötte lite mer med slalom, och höll stenhårt på kontaktfälten. Tyvärr fick vi en 10 månaders dvärgschnauzer rätt i nyllet när jag var i gång med att bära in alla hinder. Han kom som skjuten ur en kanon ut ur skogen, med en äldre matte strosandes efter. Tafatt försökte hon kalla på hunden som naturligtvis sket fullständigt i henne och stormade rakt fram till Bosse. Jag hade gjort ett väsande, som han struntade i och Bosse blev minst sagt irriterad på den brötige, ohyfsade unghunden och han fick sig en skrapa som hette duga. Bosse jagade runt honom en bra stund och rätt åt både matten och hunden. Matte menade på att han tror att alla hundar är snälla. Jisses, tänkte jag, tänk om min hund hade varit större och riktigt förbannad på andra hundar. Då hade hon nog varit en DS fattigare. Dumma människa! *suck*

Hem för en stunds vila, sedan körde vi lite slalomträning här på uteplatsen. Husse kom hem runt 16 och vi käkade för att senare åka upp till klubben igen för avslutning. Otroligt vad fort 8 veckor kan gå. Igår körde vi en agility klass II bana som vi först delade på hälften. Körde först ena hälften, sedan andra och sedan satte vi ihop. Det knölade ihop sig lite vid slalomen tyvärr eftersom den bästa handlingen hade varit för mig att gå på "fel" sida slalomen och jag valde att gå på yttersidan, annars gick det riktigt bra. Ett lite för sent utfört bakombyte blev det på ett ställe också. Timing timing timing! Sista gången vi skulle köra banan bestämde jag mig för att pröva svårsidan på slalom ( vi har bara kommit till 4 pinnar där än ) och körde min alldeles egna bana, UTAN slalom! Jag tyckte ju att så ska vi springa banan och glömde helt bort det partiet. =) Men Bosse sprang ju precis som jag visade och sade, så självklart skulle det belönas. Matten måste nog öva lite mer på banvandring. ASG!

Notering: Måste få med kameran mer, har varit lite slappt med det det sista.

Kommentarer
Postat av: Monica

Jag var på din klubb igår...ända till klockan 17.50...men jag såg dig inte. Tränade med Tina o Mikaela. Så du missade oss!

2007-10-16 @ 13:53:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0