Träningsdagbok 2/10 - 4/10

2/10 - 4/10

En underbar torsdag med strålande sol! Det behövs verkligen nu när mörkret faller på fort. Bosse och jag har gått långisar och småpillat med lite lydnad och slalom. 4 pinnar på uteplatsen. Har lyssnat på en duktig tjej som tävlar agility att belöna det mesta, även om det blir en pinne fel i slalomen, vilket jag gjort. Detta har resulterat i att han går bättre än någonsin! Vem hade trott! Jag som varit så inpräntad med att aldrig belöna fel, någonsin. Men faktum är att jag nu fokuserar enbart på att belöna farten, attityden och glädjen och han går rätt till 98% av gångerna ändå, med en enorm fart framåt. Bosse är en hund som snabbt påverkas av vad jag gör och stannar jag upp minsta lilla för att det blivit fel så tvekar han och vips har jag sänkt självförtroendet. Nu börjar jag istället med att springa med hela vägen och sedan att småspringa på stället när han fått upp farten och vågar jobba självständigt. Det fungerar fantastiskt bra. Tack Åsa för råd och peppande ord!

I lydnaden har jag börjat belöna mycket frekvent för att öka motivationen som väl varit sådär på det sista, och vilken skillnad. Hans tempo och intensitet bara ökar och han gnyr tom nu när jag pausar. Vi tränar korrekt fotposition och svängar från scratch och det fungerar fint, förutom den lilla detaljen att han ibland hasar bakom vänsterbenet på mig i vänstersvängen, men jag har frågat om råd och ska filma nästa gång så ska det nog ordna till sig.

Jag tänker på hur mycket jag lär mig hela tiden av min hund, han är fantastisk som läromästare. Ingen enkel hund alls egentligen med tanke på hans osäkerheter/små rädslor som poppar upp emellanåt.

Kommentarer
Postat av: Anki

Hej Ida!
Precis de orden använder jag också : Jag lär mig varje dag av min hund! Tänker inte så mkt på att det låter ödmjukt och är ett rätt tänk, men när jag läser orden skrivna av dig om Bosse, så tänker jag : Vilken tur han har den hunden som har en sådan lyhörd matte!*s Kikade runt lite på de andra inläggen som kommit sen jag var inne sist, kul att du fått upp hans motivation igen! Blir det någon tävling inom snarast el du har lagt det på is så länge? Ha en skön helg //Anki

2007-10-05 @ 14:28:37
URL: http://gittegottsrut.zoomin.se
Postat av: Åsa

Nu värmde du mitt hjärta!

2007-10-30 @ 15:42:35
URL: http://www.toktassarna.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0