Träningsdagbok 10/9 - 14/9

Japp, en träningsdagbok börjar vara på sin plats. Nu är det träning för allt vad tygen håller och jag känner att jag snart börjar bli mogen att ta mig ut på tävlingsbanorna i agility. Det har jag väl sagt länge nu, men nu börjar det suga. =)

Mån 10/9

Agilitykurs tillfälle 3. Vi tränar olika hinderkombinationer ( nya för oss igen ) och lägger extra krut på gungan. Bosse fungerade till skillnad från förra måndagen mycket bättre denna dag, och matten hade definitivt blivit tydligare. Har fått höra från flera nu att han är mycket signalkänslig vilket gör att jag måste vara extra tydlig och absolut inte tramsa till det. Det gäller även i lydnadsträningen. Danska kombinationen gick suveränt bra! Han hoppade den som han inte gjort något annat, och med rejäl fart! Kul eftersom jag tycker att hans fart sänkts litegrann, men det kan ha att göra med förra passet då han lackade ur för att han misslyckades för ofta. Vi tränar också "trappan" och tunnel under A-hinder. Trappan gick också bra, men tunnel under A var klurigt. Han ville tjuva mest hela tiden och hoppa för tidigt. Noterar: Måste träna mer kontaktfält på A:et och ha tydligare placering. Bana på slutet som gick mycket bra förutom att matten nästan snubblade på hunden innan A-hindret som var lurigt placerat. Bara att träna.

Tis. 11/9

Vi tar en långpromenad i skogen, sen upp till klubben för lite mer agilityträning. Väninnan hängde på för första gången med sin yngste för att pröva. Hon tyckte det var jätteroligt och ska gå kurs till våren eftersom det är fullbokat hela hösten. Bosse och jag nöter däcket, kontaktfält på balansen + hopp innan och efter i kombination. Bosse är jätteduktig och fokuserad och jag känner mig mer än nöjd. Jag jobbar kvällen och drar på mig en magbacill. =(

Ons. 12/9

Hemma sjuk, men kan inte hålla mig från att åka upp en sväng till klubben med väninnan. Fri träningsdag och folk börjar droppa upp till klubben ganska tidigt. Väninnan får känna på däcket, gungan och slalom. Vi tränar hopp, gunga, slalom i kombination och har uppenbara problem. Måste träna slalom från helt andra vinklar, han blir störd och beroende av mig när jag förfyttar mig och missar såklart. Träna träna. Det känns nästan som tävlingsdebut kommer längre och längre ifrån en, eller så ska man bara börja köra på, och träna efterhand.

Tors. 13/9

Ingen agility idag. Hemma riktigt knas i magen och huvudvärk. Kör lite lydnad inomhus eftersom jag måste hålla mig nära en toalett. Nöter fotposition som bara går bakåt istället för framåt. Han sätter sig nu med rumpan snett bakom mitt ena ben och bara glor rakt fram. Ingen motivation och matte orkar inte uppbringa någon heller.

Fre. 14/9

Mycket bättre i kroppen överlag. Tog en promenad upp till klubben. Regnade ordentligt men avtog ju närmare vi kom. Har tränat tempo på raksträcka idag, fick inspiration av en blogg jag hittat på nätet av en Johanna. Lade target, musmatta med kampleksak på, hade halsband på, visade Bosse och släppte med kommando "fram" när han var som mest taggad ca femton meter ifrån. Upprepade några gånger och kampade på targetplatsen, där det ska vara som mest roligt. ( Såg dock att jag trampat i hundbajs, blääää! och fick flytta en bit ) Upprepade detta några gånger och lade sedan till ett hinder ( baklängeskedjning ) Jojomän, det fungerade finfint och vi kampade ordentligt. Kampen är verkligen en tempohöjare för honom och det finns inget som drar igång honom så. Kul att vi fått jobbat upp det med tanke på att kampintresset förut varit ganska svalt. Lade sedan på tunnel, och han tog tunnel, hopphinder en gång, sedan började han smita på hopphindret, så då var det bara att gå tillbaka ett steg. Ibland önskar jag att han inte vore så förbaskat smart och ser lättaste möjliga väg. Men han är min knasfis och superduktig. Det är matte som måste bli en supertränare bara! =) Bra att man får kämpa och tänka.

Lite lydnad har vi också kört och jag har lagt på ordentligt med tempo, går ju inte gå och såsa inte! Vänstersvängarna gör han mycket fint nu, de är tydligen skitroliga! =) Fotpositionen kom mycket bättre på köpet när han vet att han ska få göra en vänstersväng. Då skärper han sig. Har jobbat med tempoväxling, platsliggning, framåtanda i fotgåendet och allmän gnista. Det kommer bättre och bättre. Han är ju fantastisk att jobba med, som sagt matten måste komma ikapp bara. Min knäppe, goa läromästare!

Kommentarer
Postat av: Ridgebackgänget

Lycka till på tävlingsbanorna!

2007-09-14 @ 19:32:12
URL: http://www.ridgebacklover.com/
Postat av: Ida

Tackar vi för! Det kommer behövas! =)

2007-09-14 @ 19:37:30
URL: http://farbrorbosse.blogg.se/
Postat av: Anna

Kommer du ihåg vad jag sa.... Överträna inte nu Ida! *Visar med hela pekfingret*
Och jag ser oerhört fram emot att få se er på tävlingen på torsdag!

2007-09-15 @ 18:20:16
Postat av: Ida

Hehe! Hej Anna! Ska försöka, men det är ju så satans kul! Kom ju på att det inte blir någon träning för mig på torsdag, jag jobbar ju kväll, och det är nog inte så poppis att ta ledigt eftersom jag varit sjuk nästan hela veckan.

2007-09-16 @ 10:01:02
URL: http://farbrorbosse.blogg.se/
Postat av: Anki

Hej Ida!
Som du ser har jag ändrat hemside adress, välkommen att hälsa på! Känner igen när du skriver att det går bakåt istället för framåt då du inte har motivationen pga magsjuka! Så är det här med, om jag inte är kry i kroppen kan vi lika gärna låta bli, för hon behöver så mkt stöttning och pepping att annars blir det kattskit. Nu har jag varit dålig så länge (värk) att vi står stilla. Det ända vi kan träna med framgång är spår, för där är det hon som gör jobbet. Känns trist, för vi var så på G...sändande i rutan, agillity, footwork osc. Nu blir det mest sånt man kan sitta på en stol och klicka åt!*s Ha det bra // ANKI & RUT

2007-09-17 @ 18:49:18
URL: http://gittegottsrut.zoomin.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0