Träningsdagbok 24/9

24/9

Kurstillfälle fem och en underbart härlig temperatur. Bosse och jag har i veckan tränat lite utefter Jenny Damms handling foundation och det har gjort stor skillnad. Att få reda på hur viktigt markarbetet är har gjort otroligt mycket för oss båda. Jag har bla övat på framförbyte ( eller front-cross som det också heter ) helt från grunden, där man lär hunden noggrannt byte av leadhand ( handen närmast hunden ) på att skicka runt träd med leadhand på ökande avstånd och skarpa bakombyten helt från grunden ( eller sharp rear-cross ) Just det momentet har varit lite klurigt för mig själv att få in den riktiga "snurren" på händerna i början, men nu har det lossnat och jag börjar kunna skicka ut honom från sidan.

Kurskvällen, som gick ut på handling gick helt strålande och jag tackar absolut förträningen för detta. Kontakten har blivit bättre och han har mer koll på mina händer och jag har mer ordning på dem. =) Vi körde mycket korta pass, det var tre stationer och den första stationen körde vi endast en gång på för vi satte den direkt, och då ville jag behålla den glädjekänslan hos oss båda. Det var en station med nio hopphinder, 3 kolumner med tre i varje, numrerade i olika ordning.

Nästa station var A-hinder med två hopphinder på vardera sida. Här gjorde vi två gånger för att jag ville pröva framförbyte nedanför A-et också, men insåg att han helt enkelt är för snabb för att jag kunde göra det där. ( Än =) Det gick otroligt bra här också.

Sista stationen var hopp-däck-hopp-tunnel-slalom. Även detta gick galant och han forcerade slalomen som aldrig förr. Vi avslutade med bana som han tog helt fläckfritt förutom att jag var så glad efter slalomen att jag missade det sista hopphindret direkt efter. herr hund var jättepigg och glad och busade järnet här hemma efteråt i ren lycka. Det känns verkligen jättekul!


Kommentarer
Postat av: Anki

Hej Ida!
Du har blivit taggad av mig, gå in på min blogg och läs 7 sanningar om mig *späääänande* naturligtvis är det frivilligt, men kul om du vill vara med!

2007-09-28 @ 10:15:45
URL: http://gittegottsrut.zoomin.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0