Hundmöten & ridhusträning

Veckan som gått har varit hyfsat intensiv. Första jobbveckan med nytt schema och en hel del långpromenader under eftermiddagarna samt en hel del hundträning. Vi jobbar fortfarande med Bosses hundrädsla samt utfall. Det märktes tydligt att vi missat mycket träning under julen då vi varit på landet och inte träffat mer hundar är Bosses jrt-kompis. Bosse flammade upp ordentligt under de första promenaderna tillbaka på hemmaplan då vi mötte de första hundarna, och det kändes nästan som om utfallen var värre än innan. Men det var nog jag som glömt och levt i en främmande-hund-fri bubbla en vecka. Det räckte faktiskt med en dags matande vid synen av andra hundar för att återigen vara på banan. Det ska sägas att man investerar i en hel del tid och träning när man arbetar "klickerskt", men jag ser stor framgång och ett ljus i tunneln. Under ridhusträningen i agility är han fenomenal, där är det som problemet aldrig existerat. Hundar kan gå strykande nära utan några aggressiva reaktioner alls. Finns mycket positivt under dessa träningar och här får han verkligen cred för att uppföra sig lugnt runt andra hundar.

Har suttit en del och läst på Kathy Sdao's hemsida. Hon är en otroligt inspirerande människa med stor kunskap i arbete på detta vis med diverse djur. Dessa två artiklar fastnade jag särskilt för och jag känner mig glad inombords att jag jobbar åt rätt håll. Det svåra är inte att arbeta med det, det svåra är att upprätthålla sin träning. Mycket nöje!

http://www.kathysdao.com/articles/organic-training.html

http://dogcentral.msn.com/article.aspx?cp-documentid=4936134

Agility tillfälle 2 i ridhus igår, söndag. Vi var färre som tränade i vår grupp denna gång. Träningen bestod av tre stationer, en slalomövning, en fartövning och en kontaktfältsövning. Vi bestämde självklart själva hur vi ville lägga upp det. Jag kör mycket fokus på att aldrig själv stanna om det blir galet för att behålla och öka farten. Vi tränade bakombyten, Bosse var inte på det klara med att byte av arm betyder sväng, men det lyckades vi få till riktigt bra att förklara för honom med hjälp av ett par hopphinder samt markövning där jag passerar bakom honom och ger frikommando när han vrider huvudet mot mig. Vi tränade på nosetouches på lock samt två av och två på på balansen samt A.et. Baklängeskedjade i flera steg och det fungerade riktigt bra. Sambon var med och assisterade, vilket är guld! Han fick bla sitta på ena sidan hindret för att agera vägg, så Bosse inte skulle hamna snett med kroppen. En tretimmars skogspromenad som vi gått på förmiddagen är väl dock inte att föredra för herr hund var ganska trött redan i början av träningen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0