Sammanställning av träningsvecka

Tjohopp! En ny vecka och jag är ledig från i fredags till nu på onsdag. Men så gör jag helgen denna vecka också. Jag har ett riktigt bra schema. Här kommer senaste rapport från träning.

AGILITY

För det första måste jag bli bättre på att anteckna efter agilityträningen, vad som gick bra och mindre bra. Men jag har det rätt färskt i minnet så jag antecknar här och nu istället. =)

Förra söndagen var det min tur att ta med bana. Det blev en tajt teknikbana, med många omtag på samma hinder, dvs lite snurrande. Bosse har fått upp farten ordentligt, men det kan bli ännu bättre. Jag har fått riktigt bra rutin nu på våra träningar. Alltid bur med, på samma plats, alltid en kort kissesväng och uppvärmningspromenad ute. Ett varv i ridhuset. Framhoppning på ett hinder för att mjuka upp sidorna på honom. Kör en hel del "check"-träning, dvs han sticker över hindret och gör tajta svängar tillbaka till mig runt hinderstöden. Fungerar kanon. Herr hund börjar visa att självständigheten har börjat växa tillbaka och han hittar sina egna linjer som han gärna tar. Ett lyxproblem måhända, men ibland lite frustrerande. Jag kommer dock ALDRIG gå tillbaka till att ta om hinder, här är det full fräs framåt. Tänker inte falla i den fällan som sänkte honom så enormt, både i fart och lust.

Nu i söndags var det så svinkallt att mina händer slutade fungera. Glömde för första gången både vantar och mössa, och det när jag verkligen behövt dem. Bosse har sedan sist ökat farten ytterligare, och nu börjar jag känna igen min raket. Men såklart, ännu starkare än sist, han kör sin egna bana. Hoppbanan som var medtagen var faktiskt jäkligt svår, så jag valde att bryta ner och göra övningar istället. Missade denna dag framhoppning i rent slarv, vilket resulterade i att han skrek till när han skulle svänga tajt över första hindret. Aj aj, men inget haltande eller så senare, så det klarade sig. Vi körde gungan med targetstick längst fram eftersom han har en tendens att lägga sig lite långt bak. I övrigt har han faktiskt bra teknik och två av två på börjar fungera riktigt bra. Vi körde fart genom tunnlar eftersom han börjat att springa längs med istället för genom. Sist körde vi 4-pinnars slalom i rundel med hopphinder och tunnel, och han tar ingångarna riktigt bra, men jag måste träna mer två-pinnars eftersom han har en tendens att missa pinnar, framförallt den andra. Farten är helt otroligt mycket bättre och jag måste nu jobba mer på handlingen, att han blir mer uppmärksam på mig.

I övrigt har vi tränat ett par gånger denna vecka med vår specialsöksprototyp och ljuset har gått upp. han söker målmedvetet och frustartionspipandet har slutat. Nu är nästa steg att han ska hålla kvar näsan något längre vid rätt hål.

Dessutom har vi tränat lite upplet, apportering och såklart gått våra dagliga långpromenader.

Kommentarer
Postat av: Anki

Hej Ida & Bosse!
Härligt att det går så bra för er, blir jag glad av att läsa. Klickertänk, ja....vad ska man säga. Börjar väl snart känna mig lite motstridig, vissa övningar funkar bäst med och en del bäst utan. Fast egentligen är jag säker på att ALLT funkar med klickern. Men jag besitter inte den kunskapen som du och har ingen tidigare erfarenhet av traditionell hundträning i heller. Hade jag haft det så tror jag att jag lättare hade kunnat bryta ner övningar och köra med klickern för jag vet vad slutmålet är...det vet jag inte nu. Men vi kämpar på, jag oc´h Rut MED klicker *s*. Tycker du är så duktig med Bosse. Ha det bra //Anki

2008-02-04 @ 10:18:10
URL: http://gittegottsrut.zoomin.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0